Transparens

Transparens

Problemantikken kort

En af tidens helt store mega tendenser er øget transparens. En tendens der i høj grad bliver båret frem af en stigende interesse fra forbrugere der gerne vil vide sig sikre på at det de køber er produceret ansvarligt.

Problematikken ved transparens  er at virksomheder ofte kun kender den leverandør de handler direkte med og der er derved en hel skov af ukendte underleverandører. Det kan derfor være umuligt at garantere at de efterlever lovgivningen i forhold til kemi og produktsikkerhed.

 

Uvidenheden kan være en tikkende bombe under et hvert brand, da det skaber en kæmpe risiko. En risiko der dog kan minimeres og helt undgås med det rette værktøjer.

Brands som H&M og Bestseller har flere gange tiltrukket sig uheldig omtale på den bekostning – en omtale der for mindre brands kunne have ødelagt forretningen.

Transparent for offentligheden?

Til sidst skal man som virksomhed overveje om der kun skal skabes intern transparens eller det kan være til gavn for virksomheden at spille med åbne kort i forhold til omverdenen. Her er der både for og imod, men det er i princippet ikke afgørende for det grundlæggende arbejde man som virksomhed bliver nødt til at gennemføre før eller siden – en grundig kortlægning af hele leverandørkæden fra “1st tier” leverandører og helt ned til aller sidste led.

Igang med transparens

Her er 3 spørgsmål som du bør stille alle dine leverandører for at komme i gang med kortlægningen:

  • Hvilken del af processen varetager din direkte leverandør?
  • Hvem er underleverandør til de andre processer og hvem er deres underleverandører?
  • Har leverandørerne nogen form for certificering og hvilken?

Svarene vil hurtigt lede til nye spørgsmål og åbne op for en dialog om hvordan produktionsmåden eventuelt kan forbedres for at minimere risikoen for uønskede kemikalier o.lign.

Faresignaler

Oplever du at leverandører ikke er villige til at oplyse om deres underleverandører efter at du har tydeliggjort at denne viden kun er til internt brug, er det helt klart et faresignal og du bør overveje om det på nogen måde kan forsvares at fortsætte samarbejdet med denne leverandør.

Synes du stadig det er et uoverskueligt arbejde? Så lad mig hjælpe jer godt i gang med processen. Kontakt mig i dag for et uforpligtende møde og værktøjer til at komme i gang.

Skriv et svar

Luk menu