Social ansvarlighed

Social ansvarlighed

Hvad betyder det egentlig?

Der er mange måder man som brand kan tage socialt ansvar for sin virksomhed og ofte kan man starte tættere på ens kerneforretning end mange tror, samtidig med at det kan udøves på mange planer.

I din virksomhed

Danske virksomheder ligger under for stram lovgivning der sikrer medarbejderne basale ting som en kontrakt, en løn i overensstemmelse med danske regler osv. Når man zoomer ind på den enkelte virksomhed er der ofte stadig rum for at udøve social ansvarlighed ift. medarbejdere. Et oplagt sted at starte er at tage fat i emner som Sundhed og Trivsel (SDG* nr. 3), Ligestilling mellem kønnene (SDG* nr. 5), samt Anstændige jobs og Økonomisk Vækst (SDG* nr. 8).

Hos dine leverandører

Samtidig kan man som virksomhed udøve social ansvarlighed ved at sikre at leverandørerne som minimum udbetaler deres medarbejdere en mindsteløn der er i overensstemmelse med landets lovgivning, samt sikre at medarbejderne har basale forhold som adgang til toiletter, rent drikkevand, et medicinskab, ret til pauser i løbet af dagen, ret til ferie osv.

Ligeledes kan man følge op på om medarbejderne har mulighed for at skifte mellem arbejdsopgaver, opkvalificering af arbejdsevner, samt mulighed for avancering i virksomheden uanset køn, etnicitet eller religiøs overbevisning.

Den nemme løsning – certificeringer

Den nemmeste måde at sikre at din virksomhed tager et socialt ansvar er ved hjælp af sociale certificeringer. Her kan nævnes SA8000, BSCI, WRAP, Fairtrade, ACCORD og ikke mindst Fair Wear Foundation, som alle indeholder kriterier indenfor social ansvarlighed, hvis ikke udelukkende fokuserer på socialt ansvarlige aspekter.

Har i brug for mere viden for at gennemgå virksomheden i et socialt ansvarligt perspektiv? Jeg vil med glæde hjælpe jer, så tøv ikke med at kontakte mig.

* FN’S Verdensmål (Sustainable Developement Goals) – læs dem her.

Skriv et svar

Luk menu